Élmények a világ körül

Keresés

A Golden Gate titkai

San Francisco - Golden Gate híd | OTP Travel Utazási Iroda
Minden bizonnyal a világ egyik legismertebb építménye, San Francisco jelképe. De vajon mindent tud már róla?

A Golden Gate titkai

Minden bizonnyal a világ egyik legismertebb építménye, San Francisco jelképe. De vajon mindent tud már róla?

A Golden Gate az Amerikai Egyesült Államok második leghosszabb függőhídja a Csendes-óceán felett és a San Francisco-öblöt elválasztó szoroson. Tulajdonképpen San Franciscót köti össze Marin megyével. A híd építése 1933. január 5-én kezdődött és 1937. május 27-én adták át a forgalomnak. 27 évig, a New York-i Verrazano-Narrows híd felépüléséig ez volt a világ leghosszabb függőhídja. Nevét San Francisco-i öböl bejáratáról kapta.

San Francisco - Golden Gate híd 01 - OTP Travel Utazási Iroda
Már évtizedekkel korábban felmerült egy híd építésének gondolata, de számos nehézség nehezítette a munkálatok elkezdését. Először is a korabeli mérnökök sokáig úgy vélték ilyen hosszúságú függőhidat, ilyen szeszélyes vízjárású terepen képtelenség felépíteni. A tenger mellett a folytonos szél is aggodalommal töltötte el őket. A költségek is csillagászatinak ígérkeztek, akkori áron 100 millió dollárra kóstálták. A technika fejlődése és ügyes mérnöknek sikerült egy olyan tervvel előállnia, amely kivitelezhetőnek tűnt és az ára is elfogadható volt.
Joseph Strauss korábban csak felvonóhidak építésével foglalkozott, de a diplomamunkája egy, a Bering-szoroson átívelő 89 m-es vasúti híd volt, ami ugyan nem épült meg soha, de jó alapot jelentett a Golden Gate tervezésénél.
A munkákba később több mérnök is bekapcsolódott mire megszületett a végső koncepció. Ilyen volt a projekt fő felelőse, Charles Alton Ellis is, aki eredetileg görög-matematika szakos egyetemi tanárként csatlakozott a Golden Gate mérnöki csapatához. A szerkezeti biztonság megteremtése volt a fő feladata. Strauss ugyan közvetlenül az építkezés megkezdése előtt kirúgta a csapatból, ő tovább dolgozott a tervek tökéletesítésén. A híd megszállottja lett és a nagy gazdasági világválság miatt nem talált munkát, így fizetés nélkül dolgozott tovább 9 hónapon át heti 70 órában. Számításai végül tíz kötetet töltöttek meg. A sors különös fintora, hogy 1949-es haláláig senki nem ismerte el a munkáját.
San Francisco - Golden Gate híd 02 - OTP Travel Utazási Iroda
Az első tervektől számítva 9 évbe telt mire minden engedély és a szükséges pénz (35 millió dollár) is rendelkezésre állt.
Strauss a déli hídfő alapozásánál egy téglát helyezett el, amely egykori iskolájából, a Cincinnati Egyetem épületéből származott.
Újdonság volt, hogy az építkezés ideje alatt egy mozgatható védőháló védte az elhaladó hajókat, illetve az építkezésen dolgozó embereket. Számos munkás életét mentette meg ez a szerkezet.
Strauss számos szigorú védelmi intézkedést vezetett be, munkásainak speciális szemüveget és napvédő krémet kellett használniuk, sőt egy speciális diétát is követniük kellett, hogy megelőzzék az ájulásokat és a szédüléseket.
San Francisco - Golden Gate híd 03 - OTP Travel Utazási Iroda
A híd 160 km/óra sebességű szelet is kibír, déli pillére 30 m mélyen áll a tengerfenéken. A pillérek mindegyike egy-egy 44 000 tonnás acéltornyot tart.
A Golden Gate a világ harmadik leghosszabb egynyílású hídja (2700 méter). 27,43 méter széles, hat sávban közlekedhetnek rajta az autók, és van egy sáv biciklistáknak és gyalogosoknak is.
Sikeres vállalkozásnak bizonyult: már 1971-re megtérült az építkezés végül 75 millió dolláros költsége, pedig csak a dél felé tartó utasok fizetnek rajta díjat (5-8 dollárt).
Az elmúlt hét évtizedben számtalan földmozgást kibírt, köztük az 1989-es 7,1-es fokozatú rengést is. Fennállása óta csak háromszor kellett lezárni, akkor is az erős szél miatt.
San Francisco - Golden Gate híd 04 - OTP Travel Utazási Iroda
Eredetileg feketére akarták festeni sárga csíkokkal, de végül ezt a nemzetközi narancssárga a színt választották, mert jobban illett a tájhoz.
Naponta 100-120 000 jármű kel át rajta, ami évente összesen közel 40 milliós forgalmat jelent.
A Golden Gate híd 50. születésnapján rendezett eseményen, 1987-ben 50 000 látogatóra számítottak, ehhez képest végül 800 000 ember gyűlt össze a jeles napra.
A híd átadása óta az öngyilkosok kedvelt helye is lett: becslések szerint eddig több mint 1600-an ugrottak róla a mélybe. Az öngyilkosok elriasztására már több terv is született az utóbbi évtizedekben, de egyik sem valósult még meg.

Kapcsolódó inspirációk:


Miami, az örök nyár városa | USA | OTP Travel Utazási Iroda
Színes utcák, napfényes partok, kultúra és kulináris kalandok – Miami egész évben elvarázsolja azokat, akik a nyár hangulatát keresik.

Rejtett kincsek Miamiban | USA | OTP Travel Utazási Iroda
Villák, kertek, kolostorok és világítótornyok mesélnek Miami múltjáról – fedezze fel a város rejtett oldalát a nyüzsgés mögött, lépésről lépésre.

Art Basel Miami Beach 2025 | USA | OTP Travel Utazási Iroda
Miami decemberben a kortárs művészet fővárosává válik: az Art Basel Miami Beach élményeket, inspirációt és világszínvonalú alkotásokat kínál a látogatóknak.

USA utazás: New York - Pier 57 | OTP Travel Utazási Iroda
Egykor ipari móló, ma közösségi oázis: a Pier 57 tetőkertje, élelmiszerpiaca és kulturális terei új életet lehelnek New York Hudson-parti arcába.

USA utazás: Vessel - Hudson Yards - New York | OTP Travel Utazási Iroda
A Vessel New York egyik legkülönlegesebb építménye: spirálisan emelkedő lépcsőivel, szoborszerű formájával és közösségi szerepével inspirálja a látogatókat.